måndag 20 februari 2012

Semla med fyllning av världsklass:)

 Fettisdagen imorgon o vad passar bättre än ett underbart semlerecept?! Recept av min favoritkonditor Roy Fares,jo,när man passerat 40 fåår man titta på GoKväll;) Måste ju säga att den här fyllningen är helt outstanding,det är verkligen värt att lägga lite tid o jobb på den tycker jag!!
Börja med att ta fram smöret i mycket god tid...
 Ca 14 st.    Fördeg: 2 dl mjölk,5 dl mjöl,25 g jäst     Värm mjölken t 37 grader,blanda i jäst o tillsätt mjölet. Kör ihop det till en deg. Låt vila en kvart.      Andra degen:2,5 dl mjöl,1 ägg,0,5 tsk salt,1 msk kardemumma(grovstött) 80 gram smör,1 dl socker. Blanda i resterande ingredienser på låg fart,sen ca 7 min på högre fart tills degen blivit glansig o fin.
 Dela degen o rulla till bullar...
 Lägg på plåt o täck med plastfolie så behålls fukten kvar.
Jäs i ca 2 timmar!

Grädda mitt i ugnen på 250 grader in,sänk sedan till 200 grader direkt o grädda ca 8 min.
Här kommer det bästa av allt,fyllningen: 500 g mandelmassa,1 dl mald mandel,0,5 dl hackad mandel,1 msk grovstött kardemumma,2,5 msk vaniljsocker,1,5 dl florsocker,1,5 dl mjölk    Blanda ihop allt utom mjölken,rör sedan i den lite i taget o blanda väl.
Klipp eller skär av lock,gröp ur lite o spritsa i fyllningen,spritsa på vispad grädde o lägg på locket.
Bjud o njut:)

Inga kommentarer: