tisdag 9 april 2013

Kulfi

Har ju lovat er recept på ett par sorters glass som inte kräver glassmaskin,här kommer ett av dem som jag blev bjuden på hos Åsa:

KULFI-indisk glass

1 burl kondenserad mjölk
1 dl standardmjölk
3 dl vispgrädde
1 tsk stötta kardemummafrön
1 pkt saffran
2 msk hackade pistachnötter

Blanda ihop allt utom kardemumma o nötterna. Koka upp o sjud 2 minuter. Eftersom mitt första försök slutade med svart kastrullbotten så rekommenderar jag att ni vispar o inte vänder ryggen till,då går det bra:) Häll i kardemumma o nötterna. Jag hoppade över nötterna o serverade som garnering istället. Häll upp i sockerkaksform eller i småformar som kanske är lite mer hanterbart. Lätt att ta fram så många man behöver. Jag använde små formar av silikon. Låt svalna lite o frys minst 3 timmar. Bland det godaste jag har ätit i glassväg,om man gillar saffran vill säga:)

Inga kommentarer: