onsdag 19 februari 2014

Ätbart Tobago

 Nu tar vi lite ätbart :) Det karibiska köket känns rustikt,rejält,vällagat o lite husmanskostkänsla. Här är en av nationalrätterna (krabbdumplings är en annan) ROTI,ett tunt bröd med olika fyllningar,jag valde en vegetarisk o det var gott,lite curryaktig, kikärter,cassava gissar jag på. Väldigt mäktigt så det blev bara halva,dessa kostade 18 kr st o drickan 8 kr så bara att betala på Tobago är ju en fröjd :) Om man tar sig ifrån hotellområdena vill säga...
 Mycket sockerkaka som säljs portionsvis på Supermarketen.
 Pulled pork på strandbaren,oxå gott :)

 Frukost med magisk utsikt...
 för att inte tala om papayan,skulle kunna äta bara den...
 Cocos,ananas,bananer o cassava är otroligt vanliga växter på ön,det märks också på maten,här salta bananchips.
 Småbananer o magisk ananas på balkongen.
 Nån slags kokosbulle som gräddades i en ugn ute.
 Denna damen satt o sålde lite hemgjort godis...
 sesambräck o kokos med socker,nja,den fick fåglarna...
 En liten strandmeny, TT dollarn har ungefär samma kurs som den svenska kronan så det är smidigt!


 Blev ju några Pina Colada...
 Ute i en bergsby stannade vi på en mycket lokal bar o fick beskedet att valet av mat var: Pigtail soup eller Cowheel soup. Ehh,jag blev plötsligt mätt o stod över men smakade lite av buljongen på kosoppan o den var helt ok. Men benen eller klövarna elelr vad det nu var hade en helt fruktansvärd konstistens,helt gryniga så de fick vara för min del....Men stämningen på uteserveringen var makalös,vilket snack o glädje hos några lokalbor. Språket är en härlig variant av engelska men när de kommer igång är det omöjligt att förstå.
 Coconut Cream Pie,sådär tycker jag.


 Macaronipie fanns lite överallt.
 Friterad flygfisk,gott ända till jag upptäckte den friterade flugan...Men inte tillstymmelse till magsjuka på hela tiden så det kändes ju rätt tryggt ändå.
Å utsikten på den här strandbaren kan man ju inte klaga på :)

Inga kommentarer: